Donate me a click!

ruang iklan

ruang iklan

5 Jun 2013

Lahirkan anak pintar???

Setiap ibu dan ayah pasti inginkan anak mereka mempunyai tahapo intelektual yang tinggi, berpotensi, bijak,kreatif, rajin belajar, dan seronok membaca. Memang tidak dinafikan cemerlang dalam pelajaran memberikan peluang yang cerah kepada masa depan anak kita. namun itu sahaja tidak mencukupi tanpa nutrisi yang baik yang juga penting terhadap perkembangan intelektual anak kita.

Berdasarkan penyelidikan yang dibuat, di bawah merupakan beberpa anutrien penting yang membantu dalam perkembangan otak yang sihat untuk kanak-kanak yang sedang membesar.



Vitamin C

Vitamin C membantu dalam menguatkan sistem imun yang penting untuk kanak-kanak kekal sihat dan cemerlang dalam pembelajaran mereka. I amembantu dalam membantu mencegah jangkitan dan demam, selsema yang sering menyerang anak-anak. Vitamin C juga perlu untuk mengekalkan integrasi antara sel dan menyokong kesihatan mata, gigi, gusi, tulang, otot dan peredaran darah di kalangan kanak-kanak yang sedang membesar.

Omega-3

Sebahagian besar daripada otak terbina daripada lemak 'baik'  yang juga dikenali sebagai asid lemak Omega-3. Kajian menunjukkan yang diet yang kaya dalam Omega-3 boleh meningkatkan keupayaan belajar, kemahiran menaakul atau menyelesaikan masalah, meningkatkan daya tumpuan dan ingatan serta perhubungan antara sel otak. Omega-3 juga menunjukkan dapat menyokong keseimbangan emosi dan sikap yang postitif, dan membantu dalam meningkatkan daya ingatan semesa mereka tua kelak.

Lecithin

Lecithin soya merupakan     sumber utama kolina yang merupakan komponen neurotransmitter asetikolina yang terlibat dalam proses penghantaran mesej ke otak dalam sistem saraf. Akademi Sains Kebangsaan telah mengiktiraf yang kolina merupakan sumber penting  dalam diet seharian kerana pelbagai khasiat yang dimiliki terutamanya untuk kesihatan otak.

Protein baik (Meal shake)

Protein baik membantu untuk menyuburkan otak. Asid amino yang di[erolehi daripada protein diperlukan untuk neurotransmitter. Proetin juga merupakan blok-blok sel yang terbina di dalam tubuh termasuklah sel-sel imun, sel-sel darah merah, enzim, otot-otot dan tulang yang diperlukan untuk tumbesaran yang sihat.
DISCLAIMER:
The products and information found on vitaminderoyale.blogspot.com are not intended to replace professional medical advice or treatment. Our information is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease or medical condition. Results of testimonials are not typical and individual results may vary.

Lahirkan anak pintar???

No comments: